Salgs- og leveringsbetingelser


Generelt

Disse generelle salgs- og leveringsbetingelser gjelder for alle leveranser fra Nordic Clima til kunden, med mindre annet er skriftlig avtalt i en forhandleravtale, kjedeavtale eller lignende. Dette gjelder for salg til både bedriftskunder og forbrukere, med mindre det følger ufravikelig forbrukerlovgivning. De siste oppdaterte salgs- og leveringsbetingelsene ble revidert i januar 2024 og erstatter tidligere betingelser. Det kan imidlertid være justeringer etter tidspunkt for dette trykte eksemplaret, så der er lurt å sjekke de siste oppdaterte betingelsene på www.greenorge.no.

Hvis det er inngått en avtale, som forhandler avtale, kjedeavtale eller lignende, kan hele eller deler av salgs- og leveringsbetingelsene avvikes hvis det på forhånd er skriftlig avtalt. 

 

Partene

Selger:

Firmanavn: Nordic Clima AS

Kontaktadresse: Industrigata 12, 5537 Haugesund

E-post: post@greenorge.no

Telefonnummer: +47 703 10 194

Org.nummer: NO 928 228 290 MVA

 

Kjøper:

Det til enhver tid registrerte firma i nettbutikken.

 

Eiendomsrett og beskyttelse av tekniske dokumenter

Tekniske skisser, tegninger og dokumenter som er utarbeidet av Nordic Clima, enten det er fysisk eller elektronisk, er Nordic Climas eiendom og er beskyttet av Åndsverkloven. De kan ikke brukes til andre formål enn det som er avtalt mellom partene uten samtykke fra Nordic Clima. Kopiering eller reproduksjon av disse dokumentene er ikke tillat uten særskilt avtale med Nordic Clima. Det samme gjelder for Nordic Climas merkenavn og logoer, samt for selskaper som Nordic Clima representerer. Det er viktig å respektere disse begrensningene for å sikre at Nordic Climas immaterielle eiendom blir beskyttet og brukt på en lovlig og etisk måte.

 

Priser og tilbud

Våre priser er eksklusive merverdiavgift, statlig særavgift på kuldemedium, frakt og miljøavgift i samsvar med EE-regulativet. Disse avgiftene vil bli fakturert i tillegg til kjøpesummen. Vi tar forbehold om eventuelle trykkfeil i våre priskataloger. Vær oppmerksom på at priser i kataloger kan ha blitt endret etter trykking og distribusjon. De gjeldende prislister kan fås ved å kontakte Nordic Clima, eller ved å logge inn i forhandlerportalen på www.greenorge.no. Tilbudene våre er gyldige i 1 måned fra tilbudsdato, med mindre annet er angitt (gjelder ikke kampanjetilbud).

Betalingsbetingelser

Kjøper har en betalingsfrist på 14 dager etter fakturadato. Hvis betalingen blir forsinket, vil det forfalte beløpet bli belastet med den gjeldende prosentsatsen for forsinkelsesrente, i henhold til loven om renter ved forsinket betaling og retningslinjer fastsatt av Finansdepartementet. Hvis det oppstår betalingsmislighold, vil det bli pålagt gebyrer i henhold til inkassoforskriftenes satser. Reklamasjon på mindre vesentlige mangler gir ikke rett til å holde tilbake betaling. Hvis kjøper påberoper seg reklamasjon på en delleveranse, må likevel de øvrige varene betales til forfall. Betalingsfrist på 21 dager etter fakturadato kan opptjenes så fremt kjøper har en historikk i å betale til forfall hos Nordic Clima, og ingen registrerte betalingsanmerkninger.

Vi tar forbehold om å utstede delfaktura for større leveranser av varer og tjenester. Dersom det bestilles spesialproduserte varer eller ved beløpsmessig store bestillinger, kan Nordic Clima kreve hel eller delvis forhåndsbetaling. For leveranser som kan medføre kredittrisiko, kan det kreves hel eller delvis forskuddsbetaling eller annen sikkerhet. Prisene på bestilte varer vil være som avtalt på bestillingstidspunktet.

 

Leveringsbetingelser

Nordic Clima har frihet til å velge transport og transportmåte etter eget skjønn, med mindre annet er avtalt. Kundens ansvar og risiko starter når varene sendes fra Nordic Clima sitt lager, og det er kundens ansvar å sørge for fullverdiforsikring av varen fra leveringstidspunktet til den er betalt i sin helhet. Levering skjer etter Ex Works-betingelsene (i henhold til INTERCOMS 2010), som betyr at varen leveres fra Nordic Climas lager, som for øyeblikket er lokalisert i Haugesund og på Kvisle. Leveringsbetingelsene trer i kraft ved ordrebekreftelse eller når levering er påbegynt.

Leveringstiden følger den avtalte tidsplanen. Nordic Clima tar ikke ansvar for eventuelle forsinkelser som skyldes produsenten eller underleverandører. Kunden må være tilgjengelig for å motta varen til avtalt tid, og kjøpesummen forfaller til betaling som om varen allerede har blitt levert. Hvis det ikke er avtalt noen spesifikk leveringstid, må kunden være tilgjengelig for å motta varen så snart den er tilgjengelig for levering.

Hvis levering blir utsatt på grunn av kundens forhold, kan Nordic Clima tilby lagring, men dette vil være kundens ansvar og kostnad. Dersom Nordic Clima ikke kan overholde avtalt leveringsdato eller kunden ikke kan motta varen, vil den andre part bli varslet uten ugrunnet opphold. Leveringstider for spesialbestillinger er veiledende inntil en bekreftelse med en fast leveringsdato fra produsenten foreligger.

Dersom Nordic Clima finner ut at de ikke kan fullføre leveransen til rett tid eller at forsinkelse er sannsynlig, vil de uten ugrunnet opphold sende en skriftlig melding til kjøperen. De vil også informere om årsaken til forsinkelsen, samt så vidt mulig angi det tidspunkt leveransen vil være klar til overtakelse.

Ved forsinkelser etter det bekreftede tidspunktet i ordrebekreftelsen kan kunden kreve en konvensjonalbot dersom de kan dokumentere et reelt økonomisk tap. Konvensjonalboten vil være på opptil 0,5% av beløpet for forsinkelser på opptil 100 000,- kr og 0,25% for beløp over 100 000,- kr. Konvensjonalboten beregnes kun ut fra verdien på de forsinkede varene og kan ikke overstige 7,5% av verdien. Konvensjonalboten forfaller til betaling etter skriftlig påkrav fra kjøperen, tidligst på overtakelsesdagen eller dagen for et hevningskrav. Kjøperen mister retten til konvensjonalboten hvis de ikke krever dette skriftlig innen 6 måneder etter at overtakelsen skulle ha skjedd.

Konvensjonalboten vil ikke bli betalt ved force majeure, og bortsett fra dette kan ikke kjøperen gjøre krav gjeldende mot Nordic Clima på grunn av forsinkelser.

 

Leveringer utenfor Norge

Salgs- og leveringsbetingelsene er begrenset til salg og levering av varer for bruk innenfor Norges grenser. Hvis varene er ment for videresalg utenfor Norge, montering utenfor landegrensene eller montering på transportmidler som opererer utenfor Norges grenser, skal Nordic Clima kontaktes og konsulteres før tilbudet og kjøpet. Nordic Clima forbeholder seg retten til å endre betingelsene for salget hvis det er nødvendig for å opprettholde kvalitets- og/eller supportnivåene. I utgangspunktet leverer ikke Nordic Clima varer utenfor Norges grenser.

 

Transportskade

Ved mottakelse av varene, må kjøper kontrollere dem mot eventuell pakkseddel og undersøke dem grundig, avhengig av varens art og leveringsform. Eventuelle mangler, synlige skader, skade på emballasje eller lignende må anmerkes på fraktbrevet og meldes til Nordic Clima uten forsinkelse, og senest innen 48 timer etter at varene er mottatt. Dersom varene ankommer kunden i strid med merkingen på emballasjen, liggende opp ned eller på siden, må dette også anmerkes.

Nordic Clima påtar seg ikke ansvar for transportskader. Hvis Nordic Clima har bestilt frakt på vegne av kunden, vil selskapet bistå kunden med å fremme et erstatningskrav mot transportøren eller dennes forsikringsselskap.

 

Produktinformasjon og kvalitet

De solgte varene må i all hovedsak være i samsvar med produktinformasjonen som Nordic Clima har gitt, og som kjøperen er kjent med eller burde være kjent med. Dokumentasjonen for varen må inneholde all nødvendig informasjon, inkludert sporbarhet, som er pålagt i henhold til de gjeldende norske lovene og forskriftene på tidspunktet for tilbudet.

Varen må oppfylle kravene som er beskrevet og godkjent av Nordic Clima. Produktene må være i tråd med de offentligrettslige kravene som var gjeldende for produktet i Norge på tidspunktet for tilbudet.

Alle produkter som leveres, må være i samsvar med standarden som gjelder for produktet hos våre leverandører på det aktuelle tidspunktet. Dersom kunden ønsker å bestille produkter som avviker fra den gjeldende standarden, er det kundens ansvar å spesifisere disse avvikene. Avvikene må godkjennes skriftlig av Nordic Clima AS for å være gyldige, og dette vil medføre et pristillegg.

Avbestilling og retur

Returnering av varer skal avtales på forhånd med Nordic Clima og må skje innen 30 dager fra leveringsdato. Kunden må returnere varen i orginal, uåpnet emballasje og i samme tilstand som da den ble levert fra Nordic Climas lager. Kunden er ansvarlig for kostnadene ved returen, og vil motta en kreditering på fakturabeløp minus 20%. Kunden må følge Nordic Climas krav til dokumentasjon ved enhver retur av komponent eller anlegg. Varer som ikke lagerføres, kan normalt ikke returneres eller avbestilles.

Dersom varene som er bestilt er forsinket med mer enn 5 uker, har kunden rett til å avbestille kjøpet, forutsatt at det ikke foreligger force majeure hendelser. Krav om avbestilling må gjøres gjeldende senest innen 10 uker etter at levering skulle ha skjedd. Kunden vil bli belastet for alle omkostninger som følger av en avbestilling.

 

Salgspant

Inntil fullstendig betaling inkludert renter og omkostninger har funnet sted, har Nordic Clima salgspant (eiendomsrett) i de varer som leveres (jf. Pantelovens § 3-14, jf. § 3-22). Hvis flere varer kjøpes med salgspant under ett, hefter panteretten på alle varene for å sikre hele kravet. Kunden har ikke rett til å disponere over varen, verken fysisk eller juridisk, på en måte som kan redusere varens verdi eller selgerens mulighet for å kreve dekning, utover hva som er nødvendig for vanlig og forutsatt bruk.

Hvis kjøpesummen ikke betales til rett tid, kan Nordic Clima kreve tilbakelevering av de solgte varene uten å måtte gå til søksmål, i henhold til Tvangsfullbyrdelsesloven av 26. juni nr 86 1992 § 9-2.

 

Feilleveranser

Dersom det oppstår en feilleveranse, må Nordic Clima umiddelbart og senest innen en uke etter levering bli varslet. Hvis årsaken til feilleveransen ligger hos Nordic Clima, vil Nordic Clima dekke kostnadene for retur og ny sending, inkludert fraktkostnader. Kunden må sørge for å fullføre feilleverte varer for frakt og bistå Nordic Clima med å organisere henting. Varer skal ikke returneres uten avtale. Kunden må også tydelig merke returvarer med referansenummer oppgitt av Nordic Clima. Hvis årsaken til feilleveransen ligger hos kunden, vil kunden dekke kostnadene forbundet med returfrakt og ny sending.

 

Rådgivning

Nordic Clima tilbyr kunden kostnadsfrie råd og løsningsforslag innenfor vårt fagfelt. Ved uttak bruker vi produsentenes dataprogrammer. Det er viktig å merke seg at Nordic Clima ikke kan anses som rådgivende ingeniører, og bistanden vi gir i forbindelse med løsningsforslag og prosjektering er ikke bindende eller heftende for oss. Hvis kunden velger å bruke våre råd og forslag, er det kundens ansvar å kritisk vurdere informasjonen og vurdere om det er nødvendig å engasjere en rådgivende ingeniør.

 

Reklamasjon

Dersom det oppstår feil eller mangler på tjenester eller varer som kan spores tilbake til produksjonen eller utførelsen av tjenestene til varen, kan det fremsettes en reklamasjon. Reklamasjon kan også gjøres gjeldende dersom varen ikke kan tåle den driftsbelastningen den er konstruert for, eller dersom varen mangler en vesentlig egenskap i forhold til dens spesifikasjoner. Nordic Clima har reklamasjonsansvar kun for sin leveranse, og dette ansvaret strekker seg ikke lengre enn det som følger av kjøpslovens bestemmelser om mangler eller forsinkelser. For varer som er videresolgt til forbrukere, gjelder forbrukerkjøpslovens regler om mangelansvar så langt tidligere salgsledd er pålagt slikt ansvar. Dersom det fremmes en reklamasjon på varer eller deler som er videresolgt fra Nordic Climas kunde, vil materialkostnader for defekte komponenter bli dekket, se nedenfor for hva som ikke dekkes av reklamasjons ansvaret. Forhandlernes godtgjørelse og satser ved reklamasjons arbeid kan til enhver tid finnes i forhandler portalen.

 

Frist for reklamasjon

Dersom det oppdages en mangel på et produkt, skal reklamasjonen sendes skriftlig så snart som mulig (relativ reklamasjonsfrist). Dersom fristen for å melde om reklamasjon brytes, vil dette føre til tap av retten til reklamasjon, selv om kunden fremdeles er innenfor den absolutte reklamasjonsfristen. Den absolutte reklamasjonsfristen er på 12 måneder, med mindre vareleveransen faller inn under forbrukerkjøpsloven, der fristen er på 60 måneder. For enkelte produkter gjelder 84 måneders reklamasjonsfrist i henhold til Nordic Climas eget markedsførings materiell. Nordic Clima gir mulighet for en utvidet reklamasjonsfrist på opptil 6 måneder dersom varene har vært lagret hos kunden, eller dersom bruk av varen er utsatt på grunn av bygningstekniske eller klimatekniske forhold. Hvis det utføres utbedringer på deler av varen, vil det løpe en ny absolutt reklamasjonsfrist for den utskiftede delen, som tilsvarer en ny vare eller del, men ikke mer enn 12 måneder over den opprinnelige reklamasjonsfristen på varen der delen er montert.

 

Gjennomføring av reklamasjon

Dersom en komponent som er under reklamasjon må byttes ut på grunn av en defekt, vil Nordic Clima levere en ny komponent til kunden. Kunden vil bli fakturert for den nye komponenten i henhold til gjeldende priser og rabattstruktur, og fakturaen vil forfalle 60 dager etter utsendelse. Ved levering av den nye komponenten vil det følge med et returskjema som er merket med et unikt saksnummer. Dersom kunden trenger saksnummeret på et senere tidspunkt, kan de kontakte Nordic Climas supporttjeneste. Dersom det er behov for reklamasjon, må den defekte komponenten, utfylt returskjema og annen nødvendig informasjon returneres til Nordic Clima.

Returforsendelsen skal sendes med Nordic Climas transportør, og fraktkostnadene vil bli dekket av Nordic Clima. Etter at Nordic Clima har mottatt og kontrollert retur av komponent og returskjema, vil de avgjøre om reklamasjonen aksepteres. Dersom reklamasjonen blir godkjent, vil opprinnelig faktura beløp bli kreditert.

 

Dekkes ikke av reklamasjon

Reklamasjon dekker ikke følgeskader eller tredjepartsinteresser. Nordic Clima vil ikke ta ansvar for eventuelle indirekte tap som måtte oppstå. Kostnader knyttet til arbeid, transport og opphold i forbindelse med reklamasjonsarbeider vil ikke være dekket. Innenfor reklamasjonsfristen iht. forbrukerkjøpsloven kan det være komponenter i produktet som endrer visuell fremtoning, kapasitet og avgitt lyd på grunn av normal slitasje. Hvis forbrukeren ønsker å bytte ut slike komponenter, vil dette ikke være dekket av reklamasjonsansvaret eller den generelle reklamasjonsfristen. Følgeskader som tap av væsker, gass eller oljer, økte energi-, vann- og produksjonskostnader og tap/kostnader på grunn av temperatursvingninger vil ikke bli dekket. Nordic Clima kan ikke holde ansvarlig for feil eller mangler ved leveransen som skyldes kundens eller andre aktørers aktiviteter. Hvis feil ved varen skyldes ugunstige driftsforhold som spenningsvariasjoner, hyppige oppstarter, manglende smøring, korrosive omgivelser, forurensinger i systemet, forhold i grunnen eller værmessige fenomener som sterk vind, lynnedslag, kraftig snøfall eller underkjølt regn, vil det ikke være dekket av reklamasjonsansvaret. Reklamasjon på verktøy og borstål vil kun bli akseptert i løpet av seks måneder etter levering, og kun i henhold til produsentens gjeldende betingelser.

 

Heving av kjøp

Dersom det er vesentlige mangler eller vesentlige og vedvarende forsinkelser (minimum 5 uker) på hele eller vesentlige deler av leveransen, kan kunden med rette heve kjøpet. Hvis dette skjer, må kunden returnere varen eller stille lokaler til rådighet slik at levert vare kan demonteres. Nordic Clima vil ikke dekke skader eller omgjøring på bygning eller anlegg som skyldes installasjoner ved heving av kjøpet. Uansett årsak vil ikke eventuelle påløpte følgeskader bli dekket ved heving av kjøpet.

 

Force Majeure

Nordic Clima fraskriver seg ansvar for eventuelle forsinkelser, forvanskninger eller mangler i leveransen som skyldes Force Majeure-hendelser. En Force Majeure-hendelse vil bli betraktet som en hindring i oppfyllelsen av avtalen som skyldes omstendigheter som Nordic Clima ikke råder over og ikke med rimelighet kan forutse, unngå eller avhjelpe. Typiske eksempler på Force Majeure-hendelser inkluderer krig, myndighetenes inngrep, arbeidskonflikt/streik, handelsblokade, opprør, brann, epidemier/pandemier og naturkatastrofer.

Trafikale problemer og arbeidskonflikter vil også bli ansett som Force Majeure-hendelser i forhold til forsinkelser.

 

Epidemisk/seriell feil

Hvis en vare serie lider av en gjentagende mangel eller en epidemi av feil, som er definert av produsenten, vil Nordic Clima dekke kostnadene knyttet til arbeid, transport og opphold i henhold til spesifikke instruksjoner og fastsatte satser. De fastsatte satsene er beregnet på å dekke alle direkte kostnader for kunden som er knyttet til utbedringen. Kunden kan ikke unngå ansvaret for å utføre utbedringen til fastsatt sats.

 

Tilgjengelighet og support

Nordic Clima yter teknisk support til sine kunder uten kostnad, men kunden har ansvaret for å ha teknisk støtte og kontakt med brukeren. Kunden skal ikke henvise brukere direkte til Nordic Clima med mindre det er avtalt på forhånd. Hvis Nordic Clima skal ha kontakt med brukeren, vil selskapet opptre på vegne av kunden. Hvis Nordic Clima må sende personell til et anlegg på kundens anmodning, kan det kreve kompensasjon fra kunden i henhold til gjeldende satser. Kunden bør så langt som mulig delta i møtene. Hvis en forbrukerkunde sender et krav til Nordic Clima som bakovervendt selskap i henhold til forbrukerkjøpsloven, kan Nordic Clima utføre handlinger og rette et regresskrav til kunden.

Nordic Clima har vanlig kontortid fra 08.00 til 16.00 mandag til fredag.

 

Personopplysninger

Nordic Clima sikrer at kundens personopplysninger håndteres på en sikker og trygg måte i tråd med personvernreglene.

Ved kjøp hos Nordic CLima, vil kundens personopplysninger, som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse til kontaktperson, bli registrert for å administrere salget og eventuelt lavere varene. Disse opplysningene vil også brukes til å kontakte kunden ved behov i forbindelse med bestillingen.

Vanligvislagre personopplysninger så lenge kunden er registrert hos Nordic Clima. Men på grunn av myndighetskrav kan informasjonen lagres for regnskapsføring, avgifts behandling, garanti- og returhåndtering. Slike opplysninger kan derfor ikke slettes før slike behov eller krav ikke lenger er aktuelle. Ved elektronisk bestilling vil også IP-adressen bli lagret av sikkerhetshensyn.

Kunder av Nordic Clima, inkludert kundens kontaktpersoner, kan motta nyhetsbrev, informasjon og tilbud. Kunden kan når som helst kontakte Nordic Clima for å stoppe slike utsendelser.

Nordic Clima vil ikke dele kundens personopplysninger med andre aktører, med mindre det er underleverandører involvert. Slike underleverandører behandles gjennom databehandleravtaler. Kunder som har personopplysninger behandlet av Nordic Clima kan når som helst be om innsyn, korrigering av feilaktige opplysninger, sperre eller slette opplysningene. Kunden kan når som helst trekke tilbake samtykket om behandling av personopplysninger. Nordic Clima kan kontaktes på post@greenorge.no.

Tvister

Dersom partene blir uenige, skal de først prøve å løse tvisten gjennom forhandlinger. Hvis dette ikke fører frem, kan saken bringes inn for de ordinære domstolene. Haugaland og Sunnhordaland tingrett er bindende verneting for tvister som oppstår fra avtaleforhold med Nordic Clima. Alle leveranser under disse salgs- og leveringsvilkårene reguleres av norsk lov.